
Hvad er en KPI
KPI står for key performance indicators og er noget af det vigtigste du skal have styr på, når du laver kampagner på internettet.
KPI’er bruges til at vurdere effektiviteten af dine reklamekampagner, f.eks. hvis du laver en pressemeddelelse, en emailkampagne, facebook kampagne, eller lignende. KPI er ikke super meget brugt når det kommer til pressemeddelelser, men det er ærgerligt.
Denne artikel vil komme ind på nogle forskellige KPI’er og du kan bruge dem til og lære af dem.
Hvad kan de bruges til?
Det er en statistiske måleenhed du kan sætte op i fx mailchimp/mailmunch til dine emailkampagner eller Google analytics for dine reklamekampagner på nettet. Det kan hjælpe med at gøre en arbejdsopgave mere struktureret og målbar, da du får klar data du kan arbejde hen imod og forbedre.
Eksempel på KPI'er
Et eksempel på en KPI kan være din bounch rate på en kampagne. Det vil sige det antal besøgende, der har klikket på din kampagne, men så valgt at hoppe fra inden de har fået købt eller bestilt noget. Denne information kan du bruge til at se, hvor i processen at kunderne hopper fra og hvordan du kan forbedre kundeoplevelsen.
Du kan også se hvor effektiv en kampagne har været ved hvor mange konverteringer den har skabt. Hvis en kampagne har klaret det godt kan du fx viderebygge på den og få en bedre ide til hvad kunderne kan li’ ved kampagnen.
På den anden side hvis kampagnen har en dårlig konverteringsrate, så kan du ombygge den eller bare gå videre til et nyt projekt. Disse KPI’er gør det altså muligt at spare hvor det går dårligt og forbedre hvor det går godt.
Comments are closed